TIPY Jak pít

drink-more-water.jpg
Člověk denně v průměru vyloučí asi 2,5 litru vody močí, stolicí, dýcháním i kůží. Aby měl náš organizmus stále vyrovnanou vodní bilanci a tyto ztráty doplnil, musí vodu také přijímat. Každý den, po celý život, bychom měli do svého těla dostat ve formě tekutin minimálně 2 litry vody. Kvalita těchto tekutin a jejich průběžný příjem ve správném množství jsou důležitým předpokladem zachování zdraví, duševní pohody i pracovní výkonnosti. Dostatek tekutin zajišťuje látkovou výměnu a dobrou funkci ledvin. Umožňuje také plnou výkonnost ostatních orgánů, tělesných i duševních. Naopak nedostatek vody v organizmu způsobuje problémy akutní i chronické povahy. Akutní příznaky mírné dehydratace jsou bolesti hlavy, únava a malátnost, pokles fyzické a duševní výkonnosti včetně poklesu koncentrace.

Jak si spočítat, kolik vody byste měli denně přijmout? Následovně: Počet litrů/den = váha (kg) x 0,03 (l). Příklad: Vážíte-li 90 kg, vypijte denně 90 x 0,03 = 2,7 litru.
Část z tohoto množství tvoří takzvaná metabolická voda, voda, kterou přijímáte, aniž byste si to uvědomili (např. v polévkách). Nezapomeňte také, že při vyšších teplotách je vhodné pít víc (jak si tělo žádá).

I když nejzdravějším nápojem je čistá voda, člověk si může bez obav dopřát pestřejší skladbu nápojů. Bez rozlišení věku a zdravotního stavu jsou ke stálému pití nejvhodnější čisté vody, pitné z vodovodu či studny. Dále kojenecké vody, pramenité a slabě mineralizované přírodní vody bez oxidu uhličitého. Tyto vody lze konzumovat bez omezení množství úměrně k potřebám organizmu. K vhodným nápojům patří i vodou ředěné ovocné a zeleninové šťávy, neslazené a ne moc silné čaje nebo nápoje z praženého obilí. Bylinné čaje by se měly pít raději slabé a je vhodné je střídat. K nápojům, kterým bychom se měli vyhýbat nebo je konzumovat jen velmi výjimečně, patří limonády, kolové nápoje, ochucené a slazené minerální vody, energetické nápoje a alkohol.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one